fredag 4. januar 2013

Ensom majestet


 Løkblomstene svibel og amaryllis forbinder jeg egentlig bare med jul, 
så da stemte det nok ikke helt da jeg fortalte igår HER, at julepynten var ryddet bort.
For i vinduet står det en ensom svibel.
 Ikke akkurat majestetisk der den henger og slenger, men dog...


Sviblene er som regel ganske små når du kjøper de, og de bruker vel en ukes tid før de spretter ut i full blomst, så dermed lønner det seg å kjøpe de litt før jul slik at de står i blomst i julen. 
Siden jeg fikk denne rett før jul av en arbeidskollega, nyter jeg den for fullt etter at jeg kom hjem fra juleferie. Perfekt! Den har fått plass i en av koppene som jeg skrev om HER.


Disse søte, små løkene kommer i hvitt, lilla, blått og rosa i forskjellige nyanser, og er ganske rimelige. Supre til et festpyntet bord egentlig, men obs! de dufter sterkt!
 De trenger ikke vannes, og holder seg lengre dersom du setter dem kaldt og gjerne mørkt. 
Blomsten holder seg lenger dersom de settes litt kaldt og mørkt
også etter at den har sprunget ut. Ja ikke om dagen da,
for hvem har glede av en drøss med svibler
 i et kaldt og mørkt rom *smiler*

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv gjerne noen ord , det varmer mitt ♥ Ha en fin dag videre!